Turistické stezky

klikni pro zvětšení

Jak již mapka napovídá, Bořitovem prochází zelená turistická trasa, která navazuje na mnoha místech na trasu červenou. Po zelené se jižním směrem dostaneme přes Černou Horu a vrchol Jedle (561 m n.m.) do Svinošic, kolem Babího lomu (562 m n.m.) a vrchu Baba (441 m n.m.) až do Ořešína a Soběšic. Již v Černé Hoře na ni navazuje trasa žlutá vedoucí lesy do Kunčiny vsi a Bedřichova a trasa červená, která nás zavede přes Žernovník do Újezda u Černé Hory. Půjdeme-li pozelené z Bořitova na východ, dovede nás do Doubravice nad Svitavou, kde se napojuje na trasučervenou, po které můžeme pokračovat dále na východ kolem doubravického hradu do Kuniček, nebo se vydáme severně na Oboru. Pokud se rozhodneme jít po zelené z Bořitova hned na sever, dojdeme kolem Lysického potoka k úpatí kopce Velký Chlum. Trasa lemuje jeho severní stranu, kde se napojuje na další trasu červenou, která nás zavede kolem Huti sv.Antonie na Oboru, popř. kolem Perné do Lysic, kde již začíná Přírodní park Lysicko.

Zelená turistická značka je jednou z nejmladších v našem okolí. Její část vedoucí obcí byla v nedávné době nově označena. O tom, že se na této trase nemůžete opravdu ztratit, svědčí i fotogtafie. Zachycuje místo nad bořitovským kravínem, kde jsou vedle sebe umístěny hned tři tyto značky. A to se nejedná o žádnou rozbočku, křižovatku, či jiné místo, na kterém by se dalo uhnout. A tak se můžeme o záměru značitelů jen dohadovat. Půjdete-li po této zelené turistické značce směrem na sever k Velkému Chlumu, popř. po červené směrem od Obory, narazíte na jeho severní straně nad potokem na sousoší vytesané v pískovcové skále. Představuje tři hlavní představitele doby husitské -Jana Husa, Jana Žižku a Prokopa Holého. Jeho autor Stanislav Rolínek je natolik známým bořitovským rodákem, že si o něm můžete přečíst v části Rodáci. Sochy vytesal Stanislav Rolínek v roce 1927 a to jen pouze pomocí hasičské sekerky a půli nůžek na střihání ovcí. V roce 1996 byly sochy restaurovány firmou Atelier Leitgeb. Toto sousoší nebylo Rolínkovou prvotinou, začal takto experimentovat již dříve. Jedná se např. o plastiku dívčí tváře, která se nacházela na jižní straně Velkého Chlumu. Jeho další díla jako socha T.G.Masaryka a několik soch v umělé jeskyni Rudka u Kunštátu jsou již notoricky známá.

Neméně lákavým tipem na výlet je Malý Chlum(tzv. Moravský Říp) ležící jen kousek cesty severně od Chlumu Velkého. Díky pískovcové vytěžené stěně se zde často konají závody motokrosu. Dostanete se sem v případě, že půjdete od soch dále po zelené a na rozcestí zabočíte doleva načervenou. Vyjdete-li až na samý vrchol kopce, naskytne se Vám nádherný výlet do okolí, který je v současné době podporován novou dřevěnou rozhlednou.